• Lucy

Vegetarische Curry met bloemkool en zoete aardappel


Deze vegetarische Tikka Masala, een gerecht uit de Indiase keuken, is ontzettend smaakvol door het gebruik van verschillende kruiden en specijeren. Door de toevoeging van kikkererwten, zoete aardappel en bloemkool is dit gerecht ook nog eens ontzettend voedzaam en zit het boordevol plantaardige eiwitten en vitaminen.


Zelf kook ik altijd met verschillende kruiden die ik eerst even bak in de koekenpan met een scheutje water. De smaak en aroma's van de kruiden worden dan verhit en komen nog meer tot hun recht. Deze manier van koken komt uit de Ayurvedische keuken en heb ik mezelf inmiddels helemaal eigen gemaakt. Ayurveda is een gezondheidsleer uit India die ervan uitgaat dat lichaam en geest een geheel zijn en dat jij altijd in verbinding staat met je omgeving.


Waarom je echt met kruiden moet koken?

Wist jij dat je door middel van verschillende kruiden niet alleen ontzettend veel smaak aan een gerecht toevoegt, maar ook je gezondheid stimuleert? In dit vegetarische gerecht gaan we aan de slag met zeven verschillende kruiden die allen hen eigen werking hebben op de gezondheid.


Hieronder de werking van de verschillende kruiden die ik heb gebruikt in deze Tikka Masala:


Garam masala

We beginnen met garam masala dat zelf al een kruiden melange is. Deze melange komt uit de Indiase keuken en staat bekend om zijn verwarmende effect. De samenstelling van de mix kan verschillen, maar er wordt altijd gebruik gemaakt van verschillende kruiden en specerijen uit de Indiase keuken, waaronder kaneel. Bekijk altijd even de verpakking voor de exacte samenstelling. Het meest bekende voordeel voor de gezondheid is dat deze melange door het verwarmende effect het verteringsproces stimuleert en verbetert.


Kurkuma

Kurkuma, oftewel, geelwortel heeft een ontstekingsremmende werking. Hiernaast stimuleert het de spijsvertering. Vanuit de Ayurvedische leer wordt er ook gezegd dat dit kruid helpt om bestrijdingsmiddelen, kleurstoffen en bacteriën in het eten te neutraliseren.


Paprikapoeder

Deze specerij bevat veel vitaminen waaronder vitamine A, verschillende vitamine B, C en K.


Gemalen komijnzaad

Geeft een vol aroma aan het eten. Komijn heeft een verzachtende werking. Verbetert de eetlust en vermindert pijn en krampen in de spijsvertering.


Gemalen korianderzaad

De zaden van koriander hebben een milde smaak en ook deze specerij werkt ten gunste van de spijsvertering. Het schijnt een gunstige werking te hebben bij gasvorming.


Kaneel

Kaneel is misschien wel het bekendste kruid dat de spijsvertering stimuleert en een ontstekingsremmende werking heeft. De bloedsuikerspiegel stabiliseert en is daarom heel geschikt om regelmatig in je maaltijden te verwerken.


Cayennepeper

Cayennepeper is een natuurlijke pijnstiller en bevat vitamine B, C, E en K. Hiernaast is het ook een bron van een aantal belangrijke mineralen zoals calcium, mangaan, kalium en ijzer.


Genoeg redenen om deze Tikka Masala op tafel te toveren? Ik zeg op naar het recept!





0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven