• Lucy

Minder vlees! Waar let je dan op?

Minder vlees, yes mensen ik wordt zo blij van deze ontwikkeling.. We eten met zijn allen minder vlees door bijvoorbeeld initiatieven als #meatlessmonday. Het wordt steeds normaler om in een restaurant te kiezen voor de vega optie (ook niet vegetariërs kiezen hier steeds vaker voor!) en in de supermarkten puilen de schappen inmiddels uit met vleesvervangers.

‘Vroeger’ toen ik op mijn vijfde vegetarisch ging eten was het voor mijn moeder wel even anders dan nu, geen vlees eten was nog onbekend en helemaal voor mij als kind was het extra opletten om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.


Mijn moeder leerde veel over de vegetarische keuken en er stonden al snel de lekkerste maaltijden op tafel waar het hele gezin blij van werd!

Gedurende de jaren leerde ik ook zelf steeds meer over vegetarisch eten en wat mijn lichaam nodig heeft om bijvoorbeeld de ijzer, vitamine B12 en eiwitten, die ten overvloede aanwezig zijn in een eetpatroon met vlees, te vervangen voor plantaardige varianten.


In dit blog deel ik mijn tips om ervoor te zorgen dat je lichaam geen gebrek heeft aan voedingsstoffen. Natuurlijk is ieder lichaam anders en heeft iedereen andere behoeften. Ik heb er daarom voor gekozen om wat praktische tips op een rijtje te zetten die jou hopelijk helpen bij het maken van de lekkerste vegetarische recepten voor het hele gezin!


En ik laat je ook zeker niet zonder bijpassende recepten zitten! Voedzaam, gezond en vooral heel erg lekker!

Mochten man en kinderen nog niet helemaal gewend zijn aan de #mealtlessmonday (of dinsdag, woensdag, donderdag etc.) dan weet ik zeker dat ook zij van deze gerechten zullen gaan houden! Mijn tips voor een gezond, voedzaam & vooral heel erg lekker vegetarisch eetpatroon:


1. Voeg altijd genoeg body toe aan je gerechten! Voldoende plantaardige eiwitten zorgen voor een lang verzadigd gevoel en waar je die normaal uit vlees of vis zou halen is het belangrijk om in je maaltijd voldoende peulvruchten, bonen en noten toe te voegen. Het liefst in combinatie met (volkoren) graanproducten voor een goede opname van de eiwitten en alle andere voedingsstoffen.

2. Vleesvervangers Voor een gezonde een voedzame vegetarische maaltijd is het zeker niet altijd nodig om vleesvervangers uit een pakje toe te voegen aan je maaltijd, maar laat het vlees niet zomaar weg! Houdt er altijd rekening met de tip hierboven. Wil je van je lievelingspasta een vegetarische variant maken zonder het gebruik van een vleesvervanger? Denk er dan eens over om gehakt te vervangen door linzen. Mega smaakvol en boordevol gezonde voedingsstoffen, waaronder eiwitten, vezels en langzame koolhydraten. 3. Say Cheese!

Ja kaas is megaaaa lekker en ik gebruik zeker kaas in mijn maaltijden, maar begin je net met het ontdekken van de vegetarische keuken denk dan zeker verder dan alleen kaas.. Er zijn zoveel meer smaakmakers! Groenten bereid je op de lekkerste manieren en geven zoveel smaak door de toevoeging van kruiden. Bijvoorbeeld uit de oven. Groenten roosteren blijft mijn favoriete manier van bereiding omdat het makkelijk is, je er iedere keer weer een twist aan kunt geven en met de juiste combinaties krijg je ook direct een groot deel van je dagelijkse voedingsstoffen binnen. Denk aan de combinatie zoete aardappel & zwarte bonen, broccoli & kikkererwten of Wortel, pastinaak & paprika. Met je favoriete kruiden en een heerlijke dressing of spread tover je in een handomdraai een heerlijke maaltijd op tafel! Kijk bijvoorbeeld eens naar deze Mexicaanse schotel uit de oven. Heerlijk met een romige avocadospread.

4. Zuivel Tot slot wil ik graag nog even iets kwijt over zuivel. (Magere) kwark, yoghurt en andere zuivelproducten bevatten zeker eiwitten, maar het is een fabel dat je door het eten van bakken kwark voldoende eiwitten binnenkrijgt in een vegetarisch voedingspatroon. Daarnaast is de combinatie van fruit en zuivel helemaal niet zo ideaal als vaak wordt gedacht. Lekker dat is het zeker, maar door zuivel met fruit te combineren worden de maagsappen verdunt en dit stagneert de spijsvertering. Daarnaast kan het vaak voor een onrustig gevoel in de darmen zorgen. Zeker als je last hebt van een gevoelige maag is het aan te raden om deze combinatie te verwijden / beperken. Gelukkig zijn er voldoende manieren om de fruit en eiwitten alsnog in je ontbijt te verwerken! Kijk bijvoorbeeld eens naar deze mega lekkere en easy vervanger: Fruitige eieren!



De recepten:


Door te klikken op de foto kom je uit in onze receptenapp. Download de app (gratis) als je dat nog niet hebt gedaan en klik op het diner icoontje. Zoek vervolgens in de zoekbalk op het recept. Succes!


Vegetarische lasagne bolognese


Ovenschotel met Mexicaans tintje


Healthy sweet patato & lentil bowl


Wraps met gegrilde groenten en vegetarische kip


Frisse groene pasta salade met Radijs & Halloumi


55 keer bekeken

©2020 door Yourmealplanners.nl. Met trots gemaakt met Wix.com