• Lucy

Wil jij minder suiker gaan eten? Goed idee!

In deze blog geef ik je vijf tips hoe je jouw lichaam kunt voeden in plaats van vullen. Door je lichaam te voeden zul je merken dat je minder trek hebt in ongezonde snacks tussendoor waardoor je lichaam een stuk energieker, fitter en lichter zal gaan aanvoelen!


Wat daarbij helpt is natuurlijk een goed plan! Hoe ga je ervoor zorgen dat je minder trek hebt in zoetigheid? Heb je de juiste boodschappen in huis? En wat staat er op het menu?


Een goede voorraadkast, weekschema en gezonde voedzame recepten helpen. Voeden in plaats van vullen dat is het doel. Hierbij mijn vijf tips met natuurlijk een hoop recept inspiratie.


1. (Plantaardige) eiwitten Kies voor voldoende, plantaardige, eiwitten in iedere maaltijd. Op deze manier heb je een lang verzadigd gevoel en zul je minder snel grijpen naar ongezonde snacks. En ook in een vegetarisch of plantaardig voedingspatroon zijn er genoeg mogelijkheden! Veel mensen zijn ervan overtuigd dat in een vegetarisch of plantaardig dieet onvoldoende eiwitten zitten. Inmiddels zijn er flink wat top sporters die het tegendeel bewezen hebben, maar is het wel belangrijk dat je oplet wat je eet om ervoor te zorgen dat je voldoende eiwitten binnen krijgt.

Zorg ervoor dat je maaltijden altijd een combinatie van vetten, eiwitten en koolhydraten bevatten. Inspiratie nodig? Hier download je gratis een e-book met vegetarische en eiwitrijke recepten. Een aantal voorbeelden van producten die vol zitten met plantaardige eiwitten zijn: Linzen, pompoenpitten, sojabonen, hennepzaad, spinazie, noten, specifiek amandelen, boekweit, quinoa en tofu.

2. Langzame koolhydraten Een belangrijk onderdeel van een gezond en volwaardig voedingspatroon zijn koolhydraten. Maar daar is nogal eens verwarring over! Daarom eerst een uitleg over het verschil tussen langzame en snelle koolhydraten.


Snelle koolhydraten

Deze verhogen je bloedsuikergehalte in een flink tempo. Je lichaam reageert daarop door snel insuline aan te maken, waardoor de bloedsuikerspiegel weer daalt. Ofwel, er ontstaat een jojo-effect. Voedingsmiddelen met snelle koolhydraten zijn bijvoorbeeld suiker, aardappelen, mais, en alles van witmeel. De meeste mensen eten te veel van dit soort koolhydraten.


Langzame koolhydraten

Vertragen de opname van glucose en zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Een constante bloedsuikerspiegel geeft een lekker fit gevoel! Voedingsmiddelen met langzame koolhydraten zijn havermout, de meeste groente, fruit, peulvruchten en alles van volkorenmeel. Deze voeding bevat vaak ook veel voedingsvezels en dat is nog eens extra gezond. Vezels verminderen de bloedsuikerpieken en geven snel en lang een verzadigd gevoel. Gevolg: minder snacken tussendoor!

Koolhydraten helemaal schrappen is echt niet nodig! Het is een energiebron voor ons lichaam.

Fabel: koolhydraten zijn dikmakers. Alleen als je dagelijks meer koolhydraten eet dan je verbruikt, klopt dit. Koolhydraten worden afgebroken tot glucose. Dat dient als brandstof. Als je er dus niet te veel van eet en wel genoeg beweegt, hoeft dat geen invloed te hebben op je gewicht. Het gaat om het vinden van de juiste balans! Wil jij je lichaam voeden in plaats van vullen zorg er dan voor dat je voldoende langzame koolhydraten binnen krijgt! Kies bijvoorbeeld eens voor deze rode linzensoep.


3. Gezonde vetten (don’t skip fat!!)

Lange tijd werd er in ‘dieetland’ geroepen dat vet, in alle soorten en maten, net zo giftig zou zijn als roken, maar gelukkig is die mening inmiddels aangepast en weten we met zijn allen al een stuk meer over gezonde voeding. Ook als je wilt afvallen zijn gezonde vetten, met mate, noodzakelijk voor het functioneren van jouw lichaam. En ook hierbij geldt: door voldoende vetten binnen te krijgen zorg je ervoor dat je jouw lichaam voed in plaats van vult. Kies dus voor gezonde vetten zodat je geen trek krijgt in de ongezonde variant! Eet regelmatig avocado, noten, bijvoorbeeld pistache, walnoten en amandelen, notenpasta (100% varianten), olijfolie, olijven, lijnzaad, zalm en ook edamame boontjes.

Een top receptje is deze overnight oats met kokosyoghurt en pindakaas. Je vind het recept in de receptenapp!


4. Kruidige gerechten

Door het gebruik van kruiden in zowel je ontbijt, lunch als diner zorg je ervoor dat zowel je mind als je body iets te doen heeft door de complexiteit aan smaken. Klinkt een beetje gek? Als je zelf iedere hapt proeft zul je merken dat je ook langzamer gaat eten, meer voldoening haalt uit de voeding die je eet en een langer verzadigd gevoel hebt. Probeer het eens met de deze winterse salade!



5. Voel jouw lichaam Ieder lichaam is anders en heeft ander behoeften. Voel dus vooral waar jouw lichaam echt behoefte aan heeft! En ja je kunt er ook prima aan toegeven als dat wel een keer een ongezonde snack is, maar geniet er dan ook met volle aandacht van en voel je vooral niet schuldig!



En denk je bij dit alles, ja leuk allemaal, maar Lucy hoe ga ik dit vol houden? Een gezonde eetplanning helpt! Zeker als probeert om wat kilo’s kwijt te raken en toch steeds weer terug valt op ongezonde(re) eetgewoonten? Bekijk dan ook zeker eens het e-book Healthy food, happy me! In 4 weken help ik jou naar jouw ideale, gezonde, voedingspatroon!

130 keer bekeken0 reacties

©2020 door Yourmealplanners.nl. Met trots gemaakt met Wix.com