• Lucy

Hoe ziet een gezonde eetweek eruit? 🌱💚

In deze blog lees je mijn visie over een gezonde eetweek en leer jij hoe je deze zelf handig kunt plannen. We beginnen bij het begin, want wat is een gezonde eetweek nou eigenlijk? Daar zijn honderden boeken over geschreven en dat is niet in een paar zinnen samen te vatten, maar ik doe mijn best om mijn visie aan de hand van de opgedane kennis en ervaring kort en bondig te delen aan de hand van twee peilers.


1. KIES MINDER VAAK VOOR VLEES EN MAAK BEWUSTE KEUZES

Meatless monday is inmiddels een begrip en dat is niet voor niets! Door minder vlees te eten zorg je niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor de natuur, de dieren, je vrienden en jouw familie. Door allemaal een beetje minder vlees te eten, maken we niet alleen het leven op deze aarde mooier en leuker, we maken de aarde ook gezonder.


Vind je het lastig om minder vlees te eten? Maak de stapjes niet te groot voor jezelf en begin bijvoorbeeld bij een keer per week geen vlees en spreek met jezelf af om bij maximaal een maaltijd per dag vlees te eten. Aan vegetarische recept inspiratie geen gebrek. Bekijk de recepten op de website of in de receptenapp waar je meer dan 200 recepten zonder vlees vindt!


Een boterham zonder vleeswaren is helemaal niet ingewikkeld! Kijk maar eens hoe lekker en gevarieerd dat kan zijn!

Van linksboven naar rechtsonder:


- Bietenspread met feta en kiemgroenten

- Hummus met gekleurde tomaatjes en versgemalen peper

- Pompoenspread met plakjes radijs en avocado

- 100% pindakaas met frambozen



De spreads die voor deze boterhammen zijn gebruikt zijn van de versafdeling van de AH. Natuurlijk is zelf maken nóg beter en gezonder, maar gemak dient de mens! Let bij het kopen van een spread voor op brood op het zoutgehalte en toegevoegde suikers.


Hoe zit het met het zoutgehalte in boterham beleg?

In bijna alle beleg soorten wordt zout toegevoegd. En dat is jammer, maar helaas niet aan te ontkomen. Zelf houd ik altijd in mijn achterhoofd dat 6 gram zout per dag de maximale hoeveelheid is die je binnen zou mogen krijgen. Nu ben ik zelf niet van het toevoegen van zout aan mijn maaltijden, maar stiekem krijg je toch hier en daar wat binnen. Spreads als deze bevatten ook zout en ik hanteer voor mezelf dat ze niet meer dan 0,7 gram zout per 100 gram bevatten, maar dat lukt helaas niet altijd. Ik maak ze dan ook regelmatig zelf!


Toegevoegde suikers in broodbeleg en de synoniemen voor suiker

Jezelf wegwijs maken in het lezen van verpakkingen is nogal een kunst want vaak staan er ingrediënten op de lijst waarvan je nog nooit hebt gehoord! Toen ik zelf bewuster werd van de ingrediënten in producten hield ik mezelf aan de 'regel' dat als ik het woord niet kende het geen natuurlijk ingrediënt zou zijn en ik op zoek ging naar een alternatief in de supermarkt. Als ik dan thuis was ging ik verder op onderzoek uit! Ik vind dat dus echt leuk om te doen, maar ik snap dat dit niet voor iedereen het geval is ;) Dus bij deze een opsomming van de synoniemen voor suiker!


Synoniemen voor suiker

Fructose, lactose, glucose, maltose, sacharose (kristalsuiker), kandij, geleersuiker, invertsuiker, rietsuiker, suikerstroop, ahorn (esdoorn)siroop, melasse, honing, cyclamaten, acesulfaam en aspartaam.


2. KIES VOOR MEER EN VERSCHILLENDE SOORTEN GROENTEN

Nederlanders eten gemiddeld 143 gram groenten per dag, schrikbarend nietwaar? Het advies vanuit het voedingscentrum is 250 gram groente per dag, maar mijn mening is dat we beter kunnen proberen 400 gram groente per dag te eten. Waarom?


De kwaliteit van de groenten die wij eten is lang niet altijd even goed. De bodem waarop gangbare (niet biologische) groenten geteeld worden bevat een stuk minder voedingsstoffen dan bijvoorbeeld 30 jaar geleden. We leven in een tijd waarin waarin ons immuunsysteem extra op de proef gesteld wordt en daardoor hebben we juist een boost aan vitaminen en mineralen nodig! Veel verschillende soorten groenten zorgen ervoor dat je lichaam genoeg brandstof krijgt om te werken aan een gezond, fit en energiek lichaam! En hoe ziet een gezonde eetplanning volgens deze 2 peilers en dan uit?


Hieronder vind je voorbeelden een gezonde eetweek uit het Healhy food, Happy me! e-book, maar je kunt ook zelf aan de slag!


DOWNLOAD HIER JOUW TEMPLATE VOOR EEN GEZONDE EETWEEK!


Ga gelijk aan de slag met behulp van 2 bovenstaande peilers of ga voor het gemak voor een voedingsschema voor 4 weken. Heb je vragen of hulp nodig neem dan gerust even contact met mij op!



0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven