• Lucy

Groenten in je ontbijt? Wij geven 10 tips!

Groente in je ontbijt, hoezo?


Wie mij volgt op instagram weet dat ik groot fan ben van.. Groente! Misschien ook niet zo gek met een biologische groenteteler als vader ;)


Inmiddels eet ik makkelijk 500 gram groenten op een normale dag, maar dat is natuurlijk zo gegroeid en niet van de een op andere dag zo gekomen. Het eten van meer groenten zorgt ervoor dat ik mij fit voel en dat is mij zoveel waard! Ik geloof er dan ook echt in dat het eten van groenten helpt bij het opbouwen van een gezonde weerstand en zeker in deze Corona tijd denk ik dat we met z’n allen nog meer ons best mogen doen om een gezonde levensstijl op te bouwen. Natuurlijk bestaat die levensstijl uit meer dan gezond eten, zo probeer ik iedere dag voldoende te bewegen, mijn rustmomenten te pakken en voldoende slaap te hebben. Maar al klinkt het allemaal zo eenvoudig in de praktijk is dat zeker niet altijd het geval!


Zo is mijn werk lang niet altijd even regelmatig en vlieg ik (letterlijk) nog wel eens van hot naar her. Dit is eigenlijk de aanleiding geweest om meer groenten in mijn ontbijt te gaan verwerken. Want hoe fijn is het als je al een deel van je dagelijkse portie groenten binnen hebt? Geeft mij in ieder geval een boost!


Kijk bijvoorbeeld deze Nutty smoothiebowl met spinazie, mango & cashewnoten!


Snoepgezond

Samen met Linda van het foodblog Iksnoepgezond vonden wij dat het tijd werd om onze gezamenlijke liefde voor groenten in het ontbijt wat meer aandacht te geven! Wij willen laten zien dat het toevoegen van groenten helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn en vooral heel erg lekker!


Linda:

Voor Linda was het eten van groenten vroeger geen vanzelfsprekendheid. Ze verteld dat ze vaak niet verder kwam dan wat groenten als avondeten en komkommer als snack tussendoor of bij de lunch. Voor jou misschien wel herkenbaar?


Haar switch is gekomen door haar interesse in koken, bakken en voeding. Vanaf mijn tienerjaren kwam daar vooral de interesse in gezonde voeding om de hoek kijken. Toen realiseerde ik mij ook dat groenten (en ook fruit) een belangrijk fundament is voor een goede gezondheid. Doordat groenten eten voor Linda geen vanzelfsprekendheid was ging ze opzoek naar creatieve oplossingen en zo ontstond ook haar liefde om groenten toe te voegen in haar ontbijt! En die liefde deel ik! 


Linda begon met toevoegen van groenten aan haar havermoutpap. Waarom? Simpel! Geraspte courgette of wortel is easy en proef je bijna niet! Daarna zijn er telkens weer nieuwe receptideeën bijgekomen om groente toe te voegen aan het ontbijt, of tussendoortje, zonder dat dit overheerst. Want het idee van groente bij je ontbijt of tussendoortje kan afschrikken. Maar door de juiste groente te gebruiken in combinatie met andere smaakmakers, heb je helemaal niet door dat je groente aan het eten bent. Dit klinkt als muziek in je oren toch?!


10 tips om groenten toe te voegen aan je ontbijt

Deze week geven wij jou 10 tips voor het toevoegen van groenten in je ontbijt en dagen we je uit om zelf te starten!


Natuurlijk laten we je niet helemaal zonder inspiratie achter en delen wij ook alvast twee recepten: De Nutty smoothiebowl met spinazie, mango & cashewnoten vind je in de receptenapp & de heerlijke pompoenpannenkoeken van Linda vind je hier!


Pompoenpannenkoeken van Snoepgezond!


Volgende week delen we samen maar liefst 10 recepten die wij zelf graag eten voor een kickstart van de dag!


Wij zijn benieuwd, wat is jouw favoriete ontbijt met groenten? Wij vinden het heel leuk als jij jouw creatie met ons deelt! 💛💚🧡


Ok, nu snel naar de tips!


1. Plan ahead Ok, niet meteen het eerste wat je wilt lezen, maar het is niet voor niets een bekend gezegde in Nederland: een goede voorbereiding is het halve werk. Wil je meer groente gaan toevoegen aan je ontbijt? Zorg er dan echt voor dat je altijd een aantal basic groenten in de koelkast en vriezer hebt liggen. Denk aan wortel, spinazie, courgette, biet en (bevroren) bloemkool en broccoli. 2. Smoothies De makkelijkste en bekendste manier om groenten toe te voegen aan je ontbijt is om ze mee te blenden door je smoothie(bowl). Ben je een ‘beginner’ op dit gebied? Begin dan eenvoudig met een klein handje spinazie of een halve geraspte wortel. Als dit bevalt breid je steeds een beetje uit!


3. Banaan Kan banaan een tip zijn? Oh yes! Een rijpe banaan is namelijk zo zoet dat je wel hele gekke taferelen uit moet gaan halen wil je ervoor zorgen dat groenten gaan overheersen. Maak een heerlijk warm havermoutje, voeg een halve rijpe banaan, wat rozijnen en geraspte courgette toe en ik weet zeker dat je niet doorhebt dat je eigenlijk gewoon alvast 75 gram groenten naar binnen werkt.


4. Bevroren groenten Zeker in de zomer ben ik dol op bevroren groenten door mijn yoghurt of smoothiebowl. Bevroren groenten zoals bloemkool of broccoli voeg je nog bevroren toe en daardoor proef je de pure smaak van de groenten minder. Bloemkool bijvoorbeeld doe ik overal doorheen, maar altijd bevroren zodat de smaak niet overheersend wordt!

5. Kids & veggies Kinderen hebben wat eten betreft fases waar ze allemaal doorheen gaan en volgens mij is er geen enkel kind dat niet door een fase heen gaat waarin je er geen hap, laat staan groente, in krijgt. Mijn, Lucy’s, neefje zit nu in zo een fase. Zelfs pasta met tomatensaus is een no go. Geen volwaardige avondmaaltijd betekent ook dat er weinig groenten binnenkomen. De oplossing? Een smoothie die goed drinkbaar is! Mick vind het heerlijk als Rosa een smoothie maakt met roosvicee, biet, aardbeien en banaan. 6. Bake like a pro!

Groenten toevoegen aan een cake, muffin of brood is zo ingewikkeld nog niet. Eigenlijk kan je aan ieder standaard recept wel een handje (of meer) groenten toevoegen. Denk aan een bananenbrood met een handje geraspte wortel of voeg aan je havermoutmuffins eens een handje courgette toe. De truc is om daarnaast voldoende specerijen toe te voegen, zodat je dit goed terug proeft en je niet doorhebt dat er ook groente in verwerkt zit.


7. Havermout

Ik (Linda) noemde het al, maar voor mij was havermoutpap met groente de eerste kennismaking met het toevoegen van groente aan het ontbijt. Naast smoothies, is dit een fijne basis om je dag mee te starten. Door het gebruik van specerijen en het toevoegen van je favoriete toppings, heb je niet het idee dat je al 100 (!) gram groente hebt gegeten. Makkelijk om eens mee te beginnen dus!


8. Grunten Veggie Oats

Heb je ‘s ochtends weinig tijd (of zin) om een ontbijtje met groente te maken, dan bestaat er gelukkig ook een kant-en-klare havermoutpap op basis van groenten. Eén portie bevat gemiddeld 63 gram groente en dat is 25% van de minimale dagelijkse hoeveelheid. Een mooie start van de dag toch?! De porties zijn niet heel groot, dus uitermate geschikt voor de niet grote ontbijters onder ons.


De grunten veggie oats bestel je de hele maand september met 10% korting door de code: GEZONDESTART te gebruiken in de webshop!


9. Team hartig

Ben jij team hartig als het gaat om ontbijt? Kies dan voor bijvoorbeeld voor een omelet met spinazie of andere groenten, zoals paprika en courgette. Of ga voor de klassieke avocado toast met eieren. 


10. Zet kleine stapjes

Zoals je in onze intro kunt lezen, is het eten van meer groente ook bij ons niet vanzelf gegaan. Dit is in de loop der jaren zo gegroeid en ook wij zijn begonnen met kleine stapjes. Ontbijt je graag met smoothies? Begin dan eerst met een handje van 1 soort groente en breid dit langzaam uit naar meer groente. Ontbijt je graag met havermout? Begin dan eerst met 25 of 50 gram groente toe te voegen en breid dit langzaam uit naar 100 gram. Het hoeft niet in 1 keer perfect te zijn. En zo kun je langzaam wennen aan het eten van (meer) groente bij je ontbijt.



104 keer bekeken

©2020 door Yourmealplanners.nl. Met trots gemaakt met Wix.com