• Lucy

Glutenvrije, vegan pasta met gerookte tofu & zongedroogde tomaten pesto

Om direct naar het recept te gaan klik je hier.


Gerookte Tofu


Heb jij al gehoord van gerookte tofu? Het is echt even anders dan ‘normale’ tofu. Het heeft een rijke rooksmaak en je kunt er eindeloos mee variëren.


Bak de tofu bijvoorbeeld in een scheutje sojasaus en beleg je toast met avocado ermee, verwerk in een sushi bowl of ga net als ik voor deze glutenvrije pasta met zelfgemaakte rode pesto op basis van zongedroogde tomaten. Heeeel lekker en ook nog eens mega gezond!


Tofu en zijn hoge eiwitgehalte


De standaard formule voor de dagelijkse eiwitbehoefte van volwassen is 0,8 gram eiwit x kg lichaamsgewicht. Als je minder vlees, vegetarisch of veganistisch eet is het belangrijk om te letten op je eiwitinname. Plantaardige eiwitten worden namelijk minder goed opgenomen door het lichaam. Je kunt dan voor vegetariërs 1 gram en voor veganisten 1,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aanhouden.

Tofu zit vol plantaardige eiwitten en mag daarom eigenlijk niet ontbreken in een vegetarische levensstijl. Daarnaast bevat tofu weinig vet, koolhydraten én geen lactose, is het rijk aan kalium, fosfor, magnesium, calcium, ijzer, zink en verschillende vitaminen. Genoeg redenen dus om Tofu wekelijks op je bord terug te laten komen!


Pastasaus met zongedroogde tomaten pesto voor een goede ijzer inname

Wat veel mensen niet weten is dat zongedroogde tomaten een geweldige bron van ijzer zijn. Met deze pasta krijg je al snel 40 tot 50% van de aanbevolen hoeveelheid ijzer per dag binnen! Voor vrouwen is dit 16 mg per dag en voor mannen 11 mg. Deze spread bevat maar liefst 16,56 mg.


De zongedroogde tomatenspread is ook heerlijke als broodbeleg of voor door een salade. Toast een boterham, besmeer met de spread en garneer met plakjes avocado en kiemgroenten.


Het recept: Glutenvrije, vegan pasta met gerookte tofu & zongedroogde tomaten pesto






0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven