• Lucy

Energizing power ontbijt

In dit blog het recept voor een heerlijke energizing groene smoothiebowl met een wel heel speciaal ingrediënt plus een recept voor zelfgemaakte muesli uit de pan.

Dit powerontbijt gaat je in alle opzichten verrassen. De smaak is romig en toch ook fris en fruitig. De smaakexplosie die ik ervaarde bij het proeven van deze ontbijt bowl was geweldig! Mede door de toevoeging van een wel heel verrassend ingrediënt: appelazijn.


Appelazijn in je ontbijt? Jazeker. Azijn is niet alleen een waardevolle toevoeging aan hartige gerechten, maar ook zeker aan zoete. Je kunt heel eenvoudig een scheutje azijn toevoegen aan je (smoothie)bowl of aan een zoet bakrecept. De grote vraag is nu waarschijnlijk: waarom zou ik dat doen?


Liever direct door naar het recept voor de groene smoothiebowl en muesli uit de pan? Klik dan hier.


Koken en bakken met azijn

Voor mijn samenwerking met het azijn merk Tromp & Rueb heb ik al eerder geschreven over hoe azijn de smaak in een gerecht versterkt en kan helpen bij het minderen van het gebruik van zout bij het koken.


Je leest hier meer over in het blog over de lekkerste gemarineerde aubergine spiesjes en deze oosterse zoete aardappel stamppot


Zoals gezegd is azijn een echte smaakmaker en smaakversterker. Door een scheutje azijn toe te voegen aan gerechten komen smaken meer tot hun recht. En zonder dat je onnodige toevoegingen, zoals een kruidenmix uit een pakje, aan het gerecht toe hoeft te voegen.


Het toevoegen van azijn is echter niet alleen goed voor de smaak van je gerecht, maar heeft ook diverse gezondheidsvoordelen. Nu ik zelf heb ervaren dat azijn zowel de smaak van een gerecht verrijkt als gezondheidsvoordelen heeft ben ik nog meer gaan experimenteren. Zo ontstond ook dit romige power ontbijt met zelfgemaakte muesli uit de pan.


De gezondheidsvoordelen van azijn op een rijtje

● Azijn kan helpen om ziekteverwekkers, waaronder ongunstige bacteriën, te doden. Van oudsher wordt azijn gebruikt voor het reinigen en desinfecteren van je lichaam en daar kan je het ook nu nog op een eenvoudige manier voor inzetten door zo nu en dan een scheutje toe te voegen aan je maaltijden. Door een saladedressing is azijn ook een perfecte toevoeging;

● Azijn verlaagt de bloedsuikerspiegel;

● Ondersteund het herstel van de huid bij wonden of acne;

● Azijn zorgt ervoor dat zowel je honger- en verzadigingsgevoel stabiliseert. Als je wilt afvallen kan het toevoegen van azijn helpen om de eetlust te stabiliseren;

● Er zijn onderzoeken die aantonen dat azijn helpt bij het zuiveren van het bloed;

● Tot slot wil ik meegeven dat doordat azijn werkt als smaakversterker er minder toevoegingen aan gerechten nodig zijn voor een smaakvolle maaltijd. Dit zorgt ervoor dat je minder ‘troep’ in je lichaam binnen hoeft te krijgen en de algehele gezondheid kan verbeteren door azijn te gebruiken in je voedingspatroon.


Uiteraard geldt bij al deze punten dat azijn onderdeel is van een gezond en volwaardig voedingspatroon met voldoende vitaminen, mineralen en vezels. Op deze manier kan azijn ondersteunend werken. Het kan dus zeker niet gezien worden als vervanging van bepaalde voedingsstoffen!

Het recept: Energizing smoothiebowl met snelle muesli uit de pan


0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven