• Lucy

5x gezonde tips voor onderweg


We krijgen langzaam weer steeds wat meer vrijheid en wat is dat heerlijk! De lange zomeravonden, meer energie.. Het leven voelt in alle opzichten licht, speels en vol nieuwe mogelijkheden. I like it!


Om de vrijheid (opnieuw) te ervaren ga je waarschijnlijk weer wat vaker het terras op, een dagje weg met de kids of misschien heb je al een vakantie in het vooruitzicht?


Allemaal heerlijk en daar moeten we met zijn allen voor de volle 100% van genieten!


Maar ben je net weer op de gezonde tour zo vlak voor de zomervakantie?


Dan wil je jouw gezonde gewoonten natuurlijk niet direct over je schouder gooien nu er weer verleidingen zijn!


Ik geef je daarom in dit blog vijf handige tips om de ongezonde verleidingen onderweg te weerstaan.


Vijf handige tips om je gezonde leefstijl onderweg of op vakantie te behouden:


1. Neem een voedzaam ontbijt Een veelvoorkomende fout is een klein, of zelfs helemaal geen ontbijt. Ga je een dagje weg, ben je op vakantie of heb je een lekkere lunch of borrel op het terras gepland? Zorg en dan juist voor dat je de dag begint met een voedzaam ontbijt. Met een voedzaam ontbijt zul je verleidingen beter weerstaan, je hebt minder behoefte aan ongezond eten en zult minder snel te veel eten. Hiernaast ben je veel meer aanwezig in het moment en kan je meer genieten van de plek, je omgeving en de mensen om je heen!

Start je dag bijvoorbeeld met een havermout ontbijt of smoothiebowl.




2. Vraag naar de mogelijkheden! Waar ik zelf in het begin ontzettend veel moeite mee had was om te vragen naar de mogelijkheden in de keuken. Als je begint met het aanpassen van je voeding naar jouw wensen, bijvoorbeeld minder vlees, minder gluten, geen koemelk of minder koolhydraten en je bent op een plek waar je niets geschikts op de kaart ziet staan vraag dan naar de mogelijkheden om een aangepaste maaltijd te maken! Ik had hier in het begin heel veel moeite mee. Vond dat altijd een gedoe want dan dacht ik, ja maar ik heb toch geen allergie… Nee dag klopt, maar ik lig vervolgens wel de hele avond met buikpijn op bed en ik ben twee dagen vermoeid! En dan was ik vermoeid en had ik ook weer minder zin om tijd en energie te steken in de juiste voeding. Een cirkeltje waar je voor je het weet weer verstikt in raakt. Nu voel ik me vrij genoeg om er gewoon naar te vragen en voor ik het weet heb ik een heerlijke maaltijd voor mijn neus staan waar de chef vaak ook nog eens hartstikke trots op is :)


3. Be prepared, snacks voor onderweg Of het nou een dagje weg is in eigen land of op vakantie zorg ervoor dat je altijd wat gezonde en lekkere snacks bij je hebt! En dan natuurlijk de voedzame variant. Een gekookt ei, ongezouten noten, een Naked reep… Ze gaan allemaal zonder al te veel moeite in je tas. Houd je van bakken? Maak dan van te voren deze muffins of energy balls om de zoete trek te weerstaan!

4. Maak bewuste keuzes Het is mij regelmatig overkomen dat ik op een drukke plek loop, overprikkeld raak door alle indrukken en vanuit daar opeens een eettentje induik omdat ik het echt niet meer zie zitten. Vervolgens bestel ik dingen die helemaal niet zo goed voor me zijn en waar ik ook helemaal niet van geniet. Ja op dat moment voelt het heel even goed, maar een uur later voel ik me nog vermoeider dan daarvoor. Ik heb mezelf aangeleerd dat als ik door alle drukte en verleidingen om mij heen het even niet meer weet ik letterlijk, ook midden in de menigte, stil ga staan, een diepe ademhaling neem en vervolgens vanuit daar een keuze maak wat ik ga doen. Het is niet makkelijk, maar voelt zoveel fijner dan vanuit de rush een (eet)keuze te maken!


5. Breng kleine switches aan in je gewoonten Ben je bijvoorbeeld gewend om als je een dagje weg bent een ijsje te eten, uitgebreid te lunchen en bij het avondeten ook nog een toetje te nemen? Kijk dan eens welke switchen jij kunt maken. Een softijsje kan bijvoorbeeld een waterijsje worden. Bij een uitgebreide lunch zorg je ervoor dat je voldoende groenten binnen krijgt of bij het avond eten kies je voor een stukje chocolade in plaats van een dessert. En delen kan natuurlijk ook altijd!







Het allerbelangrijkste is natuurlijk om volop van het leven te genieten dus geniet ook vooral voor de volle 100% van de zomer!

Vind je het lastig om eetkeuzes te maken vanuit jouw intuïtie? Ik heb een gratis maandplanner gemaakt om hierbij te helpen. Heb je liever persoonlijke begeleiding dan kan je gratis een kennismakingsgesprek met mij inplannen.

Ik wens jou een geweldige zomer!


Liefs Lucy



0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven